söndag 25 september 2016

Dags att bli ren

Efter att ha sett dokumentären foodmatters fick jag mig en tankeställare. Låt kosten vara din medicin. Kroppens strävan är hela tiden att vara frisk men lyckas inte om vi inte ger den de näringsämnen och vitaminer den behöver. Läkemedelsindustrin tjänar pengar på att vi idag äter en dålig kost, slarvar med halvfabrikat och köper dyra mediciner som bara dövar symtomen och inte botar. 

Tydligen har kroppen svårt att bearbeta kött och ännu värre processade köttprodukter som också lämnar gifter efter sig. Programmet tog upp fördelar med en vegetarisk rå kost.
Jag som länge har varit frälst av LCHF kosten började fundera på om min nuvarande kost är för svårsmält för min kropp. För att hålla nere kolhydraterna är basen på min tallrik fett och protein. Grönsaker, ofta kokta står bara för en liten del. Vidare är det inte alls sällan det är korv, bacon eller fryst färdig hamburgare som blir en snabblagad vardagsmiddag. – både processat och svårsmält!

Får jag verkligen  i mig tillräckligt med vitaminer? Många lider tydligen av näringsbrist utan att veta om det, och om kroppen inte är i balans spelar det ingen roll hur mycket vitamin-piller jag stoppar i mig då de bara försvinner ut igen.

Det är dags att bli ren.

Om det är en avgiftning/detox  jag behöver för att bli kvitt bara ett av mina symptom så är jag nöjd. Det skadar inte att testa och vid det här laget börjar jag bli desperat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar