söndag 25 september 2016

Rena kroppen med juicefasta


För att rena kroppen kommer jag att genomgå en 5-dagars juicefasta. Under de fem dagarna skall slaggprodukter och gifter lämna kroppen och jag skall hjälpa kroppen att läka sig själv genom att boosta med näring och energi. Matsmältningssystemet får vila då födan endast är flytande och dessutom har kroppen lättare att ta upp vitaminer och mineraler i flytande form .

1. Avgiftning 
För att lindra symtomen man kan uppleva vid avgiftning (huvudvärk, yrsel, trötthet)  är det viktigt att redan en vecka innan juicefastan övergå till en renare kost. Jag kommer under en veckas tid trappa ner mitt kaffedrickande och äta mindre kött och mer frukt och grönt.

2. Juicefasta
Under juicefastan kommer jag dricka 5-6 frukt och gönsaksjuicer regelbundet under 5 dagar. Planen är att juicerna till största del skall innehålla grönsaker, frukt/bär mest för smakens skull. Tänker som bas ha en fördelning på omkring 70% grönsak och 30% frukt. Utöver juicerna skall jag dricka ört-te eller koffeinfritt te och vatten. Jag kommer här på bloggen redovisa ingående hur en dag ser ut.

3. Upptrappning
Efter juicefastan kommer jag sakta vänja kroppen vid fast föda igen. Under en veckas tid kommer jag börja äta vegetariskt och raw för att slutligen utvärdera och fundera på hur jag skall lägga upp min kost i framtiden. Mår jag bra av vegetarisk kost? Kanske skall jag fortsätta med en energirik grönsaksjuice till frukost. Kanske skall jag bara äta fisk och kyckling om är snällare mot magen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar