lördag 8 oktober 2016

Utvärdering av juicefasta

Genom juicefastan ville jag rena och näringsboosta kroppen. Som följd av detta skulle kroppen lättare kunna ta upp de näringsämmnen jag behöver.  Min önskan på längre sikt är att lindra mina diffusa symtom.

Blev det något bättre då? Nja, jag måste ärligt säga att jag inte kände någon vidare förbättring i hud/hårbotten. Jag har varit mindre svullen i ansiktet men jag vet inte riktigt om jag kan härleda det till just juicefastan. Dock måste jag ha i åtanke att det kan ta längre tid och att hoppas på att man är kvitt sina symtom på fem dagar kanske är väl optimiskiskt. Jag ser det här exprimentet som en bra start i mitt nya rena liv. Vidare har jag kommit till andra insikter:

-     Mental utmaning: Det har gett en kick att utföra precis vad jag planerat till punkt och pricka. Jag har lärt mig att allt inte handlar om mat, att det är okej att känna sig lite svag. Det har också varit en utmaning att gå till jobbet och behöva förklara vad man sysslar med. Allt har gått enklare än jag förväntat mig och jag blir påmind om att det bara är jag som skall få bestämma vad jag gör och äter. Ofta påverkas man mycket av saker man tror att folk tycker, utan att de ens uttryckt det.

-     Det tar tid! Det känns som att jag inte gjort annat än att handla, pressa juice, arbeta och sova. Eftersom det går åt väldigt mycket färska grönsaker så har jag behövt handla varje/varannan dag. Jag har väl varit hemma kring 19- tiden om jag handlat, då är det dags att direkt börja pressa juicer vilket också tar tid då jag skall pressa 6 stycken, - en för kvällen och resterande 5 att ta med till jobbet dagen efter. När juicerna är klara skall köket saneras, allt skal och fruktkött skall slängas och maskinen skall rengöras. Om jag har varit snabb har jag kunnat sitta i soffan strax efter klockan åtta, och klockan nio är jag helt slut och går och lägger mig.

-     Lära sig kroppens signaler. Det har varit intressant att se hur kroppen reagerar. Det känns skönt att veta att man klarar sig bättre än man tror utan fast föda. Jag är mest förvånad över hur lite jag saknar kaffe nu. Som jag skrev under avslutningsfasen så hade jag det jobbigt under några dagar utan kaffet med ihållande huvudvärk.  Nu under juicefastan har jag utan svårigheter valt ört eller rooiboste framför kaffet. – Jag tror det är en riktigt bra idé att sluta med kaffe innan man börjar med fasta.

-    Mat. Jag har lärt mig att uppskatta mat mer. Den enklaste soppa, säg mixad morot känns superlyxigt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar